יום שני, 2 ביולי 2012

Planetes

פלאנטס היא בגדול סדרה על... זבלנים. הסדרה עוסקת בחיים ובעבודה של אנשי מחלקת איסוף הזבל החללי של חברת טכנורה, ובעיקר האצ'ירוטה הושינו, המכונה האצ'ימאקי, והעובדת החדשה המגיעה למחלקה, אֵי טנאבה.





בתחילתה הסדרה איטית, ובאמת מספרת על המשימות הרגילות של המחלקה, ועד שמישהו לא האיר בפניי את הדילמות שנאלץ הצוות להתמודד איתן כמעט בכל משימה, לא ממש נהנהתי מהסדרה. אמנם נכון, היא שומרת על אמינות מדעית בכל הקשור לשהייה בחלל ולחיים בו, לעומת הרוב המוחץ של סדרות האנימה הנוגעות בנושא, אך לא היה בזה מספיק כדי להוביל אחריו עלילה. סך הכל מדובר בחיים של אנשים, שבדיוק כמו חיי היומיום שלי,  לא מעניינים במיוחד, אבל הסדרה באמת מציגה דילמות שרלוונטיות גם בשנת 2075, וגם היום. בין אם אישיות, ובין אם כאלו הנוגעות לכלל האנושות. צוות הזבלנים פוגש במסעותיהם אנשים רבים, כאלו שאיבדו הכל וכל תקווה, כאלו שיש להם כסף וקשרים, אנשים ממקומות שונים ובעלי דעות שונות, ודרכם לומדים על העולם של 2075, בחלל. לומדים על הבעיות הקיימות על כדור הארץ, ועל כאלה שנוצרו בחלל (אחת מהן היא הצטברות הזבל בחלל, בעיה, אגב, שמוכרת כבר כמה עשרות שנים).

הסדרה מציגה קשת רחבה של מצבים, בהם הצוות נדרש לעיתים לפעול על פי עקרונותיהם שלהם ובניגוד להוראות הממונים עליהם. החל ממשפחה שמגיעה למצב של חוסר כל, אבטלה, החיים על הירח ובתחנות החלל, ועד למלחמות אחים, רעב עולמי, טרוריזם בחלל ובכדור הארץ ואיך האנושות, וארגון המשמש כאו"ם, מתמודדים עם זה. האם ראוי שחקר החלל יתקדם על חשבון הפער בין המדינות העשירות המרוויחות מהקדמה, לבין העניות שתושביהן סובלים מרעב, מעוני, וממלחמות אחים?

פרט לכך, מעבר לכל הדמויות השונות בהן נתקל הצוות, גם דמויות הצוות מקבלות המון נפח וסיפורים אישיים. לכל אחד יש סיבה למה הוא מוכן להיות בסך הכל זבלן, משהו שמניע אותו. גם אם אלו לא סיבות אצילות במיוחד, הן הסיבות הכי אמיתיות, ובכך גם כאן ממשיכה הסדרה לשמור על אמינותה לעולם האמיתי.

לקראת אמצע הסדרה התחלתי להנות ממנה הרבה יותר, ואת הסוף אהבתי במיוחד. בגדול זו יותר סדרת דמויות מאשר סדרת עלילה, ולמרות שכל פרק בפני עצמו מעניין, אני ברוב המקרים מאבדת עניין מהר מאוד, אך פה הדמויות שמרו על הקשר הלפעמים בלתי נראה בין הפרקים, ולבסוף גם העלילה הכללית שנוצרה בעקבות כל סיפור קטן הייתה מעניינת, ועם זאת עדיין עם שימת דגש על האנשים העוברים את האירועים.

ממליצה בחום,
מיתר.

6 תגובות:

  1. פלאנטס היא באמת אחת הסדרות האהובות עלי ואני דווקא חושב שהיא נהדרת מהרגע הראשון. שמח בשבילך שראית אותה.

    השבמחק
  2. אחלה ביקורת, אני חושב שזה בהחלט מייצג את הסדרה.
    ההתחלה היא בהחלט איטית, ולוקח קצת זמן להכנס לכל העסק,
    במיוחד אם לא מתייחסים לריאליסטיות של הדברים ולאיך יכול להיות שממש בדור שלנו, או אולי בדור הבא זה כבר יהיה המצב.
    איך יכול להיות שהאנשים שאנחנו מכירים כיום יהיו בתפקיד ההורים של אנשים כמו בסדרה הזו..

    "האם ראוי שחקר החלל יתקדם על חשבון הפער בין המדינות העשירות המרוויחות מהקדמה, לבין העניות שתושביהן סובלים מרעב, מעוני, וממלחמות אחים?"
    זו אגב שאלה שרלוונטית גם היום וגם כיום נחשבת לנושא שנוי במחלוקת שדנים רבות(הקיצוצים האחרונים בNASA למשל היו דוגמא לאחת ההתנגשויות בין הגישות השונות).

    אין לי מושג איך מסמנים כאן ספוילרים אז
    ================מכאן ספוילרים=====================
    --------------------------------------------------
    ==================================================
    --------------------------------------------------
    ==================================================
    --------------------------------------------------
    ==================================================

    אבל בכל מקרה
    בניגוד אליך אני לא כל כך אהבתי את הסוף,
    לא אהבתי אותו גם בגלל שכל הארק האחרון היה סוג של ערבוב בין גישה רצינית לגישה חצי מתלוצצת לטרוריסטים בחלל.
    גם בגלל מספר הדברים שקרו שבהתאם היו לא ריאליסטים(הסוף של מה שהלך על הירח למשל) בניגוד לרוב הסדרה עצמה שדאגה לשמור על הדברים.
    וגם בגלל, וזה משהו שבדרך כלל דווקא לא מפריע לי אבל איכשהו כאן זה הציק לי, הקיבוע המוזר שעשו שם בסוף שהשאיר את הבחורה בבית מטפלת בילדים בזמן שהגבר המשיך הלאה אל החלומות שלו בחלל.
    זה פשוט נורא הציק לי, יכול להיות שזה כי עשה רושם שזה מעבר לקטע נקודתי, כי למשל זה היה גם המצב במשפחה של האצ'ימקי.
    אבל בסופו של דבר רוב הקונקלוזן שהיה בסוף הרגיש לי HALF ASSED.

    השבמחק
    תשובות
    1. זו שאלה שאני חושבת שאפשר לקחת לנושאים נוספים, פרט לחקר החלל, שם העניין פשוט בולט הרבה יותר מאשר דברים יותר יומיומיים בשבילינו.

      -ספוילרים-
      באמת הדבר שכן הפריע לי בסוף זה העובדה שהשאירו אותה לבד בבית. כבר חשבתי אולי הוא פתאום יוותר על החלום שלו וזה, אבל לא. בוא נתחתן וניסע ל7 שנים. seems legit. מצד שני, האצ'י בעצמו השיג בכך לא מעט, במיוחד אחרי כל מה שנאלץ לעבור בשביל זה, אז זה לא שלא הגיע לו, גם אם זה בא על חשבון אי...

      לא חושבת שאני בקיעה מספיק בשביל לדעת מה היה לא ריאליסטי על הירח בסוף... X:

      מחק
    2. חקר החלל נראה בעיני הרבה אנשים לבזבוז של כסף כי הם לא מצליחים להבין את התועלת של מחקר מהסוג כזה, אגב הייתה התייחסות לזה אפילו בSpace Brothers שמשודרת כרגע, וספציפית ההשוואה לכך שיש אנשים שרעבים בעולם היא התמונת נגד הראשונה שנותנים כי זה דבר נורא רגשי לדבר על איך אנשים מתים בגלל שהכסף הולך למחקר על חלל..



      ========ספוילרים=========
      אין לי ספק שהאצ'י השיג הרבה, אבל כל הקונקלוזן ליחסים שלהם שם והתוצאה שבאה עם זה בדמות ההשארות של איי על כדור הארץ וגידול משפחה ממש לא הסתדרה לי ומעבר כאמור לכך שזה הפריע לי שזה היה כאילו שבגלל שהיא בחורה היא נשארת על כדור הארץ ודואגת למשפחה(כמו אמא של האצ'י) זה גם נראה לי יחסית לא מוסבר הקטע הזה, מה שרק הציק יותר..


      ובירח התכוונתי נגיד לכל הקטע של ההצלה שלה(איך שהיא התרחשה בדיוק ברגע האחרון וכל זה) פשוט הרגיש כמו דאוס אקס מונפץ

      מחק
  3. אני מאוד נהנתי את הסדרה. ראיתי אותה לפני שהגעתי לגיל בגרות ועל-כן אני זוכר אותה רק בהתרשמות ובקווים כלליים.

    בעקרון אני בדיוק להפך ממך - אני חושב שהחלק הראשון, שבו מתמודדים עם בעיות יום-יומיות בסביבה שגרתית הוא העדיף בסדרה. הם הצליחו לשוות נופך מאוד ריאליסטי, גם באינטרקציה בין הדמויות וגם בסיפורים עצמם - למרות שבהרבה מקרים הם לכאורה די הזויים.
    את החלק השני, שעוסק בהירואיזם של החבר'ה בחלל ומדגיש את החשיבות של כל בורג במערכת שעדיין לא התעופף כדבריס - גם אהבתי, אבל אני חושב שהם שמו זנחו קצת את מה שאהבתי בהתחלה בסדרה - ההתמודדויות של האדם הפשוט.

    -ספויילרים מכאן הלאה-
    אני גם זוכר שהאינטרקציה בין הדמויות הדרדרה באיזהשהו מקום, כשהדגש עבר מזה לדברים אחרים, וגם כמו שאמר נאגוג לפני, הסוף הרגיש שנעשה מהר מדי. אני בעד היחסים בין הנאמיצ'י לוידונית השנייה, במיוחד בתור מישהו שגם התארס לא מזמן (תאחלו לי מזל טוב), אבל צריך לקחת עם זה את הזמן.

    בלי שום קשר - סדרה מצויינת שמומלצת לכל אחד, גם לאלה שבד"כ פחות סובלים אנימציה יפאנית.

    השבמחק
    תשובות
    1. מזל טוב, תזכור להזמין אותי לחתונה. ג:

      מחק